Vyšší potřeba vitamínů, minerálních látek a antioxidantů. Kdy?


Vitamíny jsou organické látky nezbytné pro normální fungování organismu. Tělo si je nedokáže vyrobit a proto je musíme přijímat v potravě. Výjimkami jsou vitamín D, který může vznikat vlivem slunečního záření a vitamín K a B12, jejichž potřebu částečně kryje mikroflóra.

Vitamíny se dělí na rozpustné v tucích a rozpustné ve vodě. Co to znamená? Vitamíny rozpustné v tucích se nacházejí v potravinách, které obsahují tuky (maso, mléko, rostlinné oleje) a absorbují se do organismu společně s tuky. Tělo si je ukládá do zásoby při vyšším příjmu cs.wikipedia.org. Některé z nich v těle vznikají též z přijímaných provitaminů (beta-katoren pro vitamín A). Vitamíny rozpustné ve vodě se nacházejí v ovoci, zelenině, luštěninách, obilovinách a mléčných výrobcích. Na rozdíl od vitamínů rozpustných v tucích jsou citlivé na vyšší teploty. Při nadbytečném příjmu jsou vyloučeny z organismu močí.

Minerální látky jsou nezbytnou součástí zdravé výživy a jsme odkázáni na jejich příjem v potravě. Dělí se na makroprvky a mikroprvky. Které látky jsou označovány jako antioxidanty tyto?  Je to jednoduché jako antioxidanty označujeme látky, které brání působení volných radikálů. Společně s reparativními procesy organismu chrání tělo před oxidačním stresem (nadbytkem volných radikálů). Za normálních podmínek existuje mezi volnými radikály a antioxidanty rovnováha. Při porušení může nastat stárnutí buněk, funkční neschopnost a další omezení a nemoci. Konkrétně jako antioxidanty působí následující látky a prvky:

  • Z vitamínů – Vitamín C, E, provitamin Beta-karoten
  • Ze stopových prvků – Selen, Zinek, Měď
  • Fenolické sloučeniny – např. flavonoidy (v zeleném čaji) nebo

Vyšší potřeba vitamínů, minerálních látek a antioxidantů nastává v těchto případech:

  • při zdravotních problémech – cukrovka, obezita, vysoký tlak, vysoký cholesterol
  • u žen – vyšší potřeba kyseliny listové, vápníku, železa cs.wikipedia.org. Je to spojeno s jejich hormonálním cyklem a těhotenstvím.
  • s rostoucím věkem – zejména po 50.roku věku
  • při zátěži – zvýšená fyzická námaha, změna jídelníčku nebo redukční dieta. Jak postupovat při tomto druhu zátěže, co nejrozumněji. Jak postupovat při tomto druhu zátěže, co nejrozumněji

Rate this post